کارنامه خوب برای امتحان خودرو در بورس

با آن که فروش شاهین در بورس با تقاضای قابل توجهی روبرو نبود اما لااقل ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت و به نفع مصرف کننده عرضه شد

به گزارش صدای بورس عرضه‌های موفقی از خودروهای متنوع و با تیراژهای نسبتا خوب در دو ماه گذشته در بورس کالا روی تابلوی معاملات این بازار قرار گرفته و تقریبا همه آنها با استقبال مناسب و رقابت معقول و فاصله قابل توجه با قیمت‌های بازار آزاد به فروش رفته است. آخرین عرضه نیز در این تالار روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور رقم خورد و تابلوی معاملات خودرو تالار صنعتی عرضه ۱۰۰ دستگاه خودروی شاهین از شرکت سایپا را به نمایش گذاشت که این تعداد با ۳۹ دستگاه تقاضا روبه‌رو شد و در نهایت بدون رقابت و با قیمت‌های پایه به فروش رفت.


در روز عرضه قیمت پایه خودروی شاهین در بورس کالا ۳۰۴ میلیون تومان تعیین و ابلاغ شد که این رقم در مقایسه با قیمت روز این خودرو ۳۶۰ میلیون تومان بود که نشان داد معامله این روز یک معامله بسیار خوب برای خودروساز و خریدار بود و دلال بازنده اصلی بوده است. به این ترتیب در معامله سه‌شنبه خریداران در مقایسه با قیمت‌های روز بازار بیش از ۵۰ میلیون تومان سود کردند.
پیش از این خودروهای دیگری از جمله ۶۰۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنتی و هایما در بورس کالا عرضه شده‌اند و قیمت‌های عادلانه و مناسبی برای آنها تعیین شده است که منافع برد - برد برای دو بازیگر اصلی به همراه داشته و تداوم این وضعیت حکایت از موفقیت آن از منظر همه فعالان از تولید تا مصرف دارد.
با این حال این روش هنوز اول راه است؛ هنوز شرکت‌های اصلی و محصولات پرطرفدار وارد بازار نشده‌اند و از طرف دیگر عرضه‌ها تداوم ندارد و به صورت دوره‌ای است درحالی‌که باید به عنوان مثال هر روزه بسیاری از این خودروها در بورس عرضه شوند تا هم آزادی انتخاب برای خریداران ایجاد شود و هم از فشار تقاضا روی یک محصول واحد کاسته شود و اجازه ندهد انحصار کالا در بازار ایجاد شود.


بیشتر بخوانید: افزایش ۲۰۰ میلیونی هایما/ پاسخ ایران‌خودرو به افزایش قیمت...



در این زمینه انتظار می‌رود محصولات جدید به زودی و تا آخر سال رینگ خودروی بورس کالا را به یک رینگ فعال و پرطرفدار تبدیل کنند. فعالان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کنند مسئولان سایپا پس از عرضه شاهین در بورس کالا، احتمالا سراغ عرضه کوئیک و ساینا خواهند رفت؛ چراکه اختلاف قیمت کارخانه و بازار این دو محصول نیز کمتر از سایر خودروهای تولیدی این شرکت است. سخنگوی وزارت صمت نیز می‌گوید در ایران‌خودرو، در گام نخست بعد از عرضه دو خودروی هایما و تارا، نوبت خودروهای پژوپارس و پژو۲۰۶ تیپ دو است.
با ورود خودروهای خارجی که البته با اما و اگرهایی نیز روبه‌روست، عرضه‌های خودرو حالت رقابتی‌تری به خود می‌گیرد. برخی معتقدند خودروهای خارجی به دلیل اینکه در رده خودروهای ارزان قیمت و با کیفیت پایین هستند، نمی‌توانند روی روند معاملات در حوزه خودروهای ایرانی خللی وارد کنند، اما برخی دیگر معتقدند برعکس بسیاری از خانوارهای ایرانی که اکنون از طریق لیزینگ و وام به خرید خودرو اقدام می‌کنند احتمالا خودروهای وارداتی را جایگزین خودروهای تیبا و پراید و ساینا خواهند کرد، بنابراین قیمت‌های بازاری این محصولات با افت روبه‌رو می‌شود. اما در مورد خودروهای گروه پژو یا سمند و یا خودروهای جدید سایپا اثری به همراه ندارند. در این بین یکی از موضوعاتی که در یک ماه گذشته مطرح شده و رسانه‌های معتبر باید روی آن مانور بدهند، قیمت‌های غیرواقعی خودروهای چینی در ایران است. به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران، قیمت خودروهای چینی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان از قیمت‌های واقعی آن بالاتر است و این افزایش قیمت توسط بازارسازی شرکت‌های مذکور اتفاق می‌افتد. شرکت‌های چینی که برای صادرات خودرو و قطعات مورد نیاز برای مونتاژ در داخل مشکل خاصی ندارند با بهانه کردن تحریم‌ها عرضه خودرو به بازار را قطره چکانی کرده‌اند و این مساله در بلندمدت بازار سیاه این خودروها را تقویت کرده است و این در حالی است که اصولا مشکلی برای فروش این خودروها وجود نداشت.
از طرفی دولت و خودروساز داخلی نیز که در پنج سال اخیر به صورت مستمر خواستار افزایش قیمت بوده است، مایل نبود قیمت خودروهای چینی در بازار کاهش یابد تا به این شکل رقابتی جدی البته در جهت مقابل مصرف‌کننده شکل بگیرد، اما با اقداماتی که اکنون صورت گرفته است، می‌توان امیدوار بود قیمت‌ها در مسیر منطقی خود قرار بگیرد به شرطی که اولا شرکت‌ها و بورس کالا تحت تاثیر فضای مسموم ناشی از شایعه‌پراکنی دلالان قرار نگیرند و به علاوه روند تولید مناسب و به موقع باشد.
در تازه‌ترین خبرها مهدی خطیبی با اشاره به جریان‌سازی و شبهه‌افکنی شبکه‌های دلالی در سطح بازار خودرو تصریح کرد: گروه صنعتی ایران خودرو در چارچوب آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو در تلاش است تا تعهدات خود را ایفا کند اما به منظور جلب رضایت حواله‌داران هایما و رفع نگرانی آنان، قیمت جدید محصولات در حواله‌های پیش‌فروش اعمال نخواهد شد و مابه‌التفاوت نیز بر اساس قیمت‌های قبل از مشتریان دریافت خواهد شد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان این‌که قیمت‌گذاری محصولات این شرکت مطابق ضوابط ابلاغی خواهد بود، تصریح کرد: قیمت محصولات هایما در تمامی فروش‌ها به جز حواله‌داران بر اساس مبالغ جدید مصوب محاسبه خواهد شد.

کد خبر 459200

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =